söndag 3 juni 2012

De och dem

Språkpolisen tipsar:

Jag är lite av en språkpolis även om jag själv många gånger bryter mot skrivna och oskrivna regler. Jag är allergisk mot särskrivningar och sedan är det ju det där med de och dem. Istället för att gå och reta mig tänkte jag nu ge lite tips till er som har svårt för att skilja på när ni ska skriva de och när ni ska skriva dem.

Allra lättast är att tänka på engelskans they och them. När du skriver they på engelska skriver du de på svenska. Them översätts med dem. Du skriver inte "them are happy", alltså ska du inte heller skriva "dem är glada" utan "de är glada".

Vill du inte blanda in engelskan kan du istället byta ut de mot jag och dem mot mig. Få skulle säga "mig vill resa till månen" alltså ska du inte heller skriva "dem vill resa till månen".

Pröva dig fram med olika meningar så får du nog kläm på det snart!

Lycka till önskar språkpolisen som kanske får massvis med förslag på språkliga förbättringar på det här inlägget =).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar