måndag 5 maj 2014

15 minuters städning

En del gillar att städa, dessvärre tillhör jag inte den lilla skaran. Eller, när jag väl är igång kan jag tycka att det är ganska roligt men oftast ses det som ett nödvändigt ont. En kompis tipsade mig om att ställa klockan på 15 minuter (oavsett om det gäller städning eller något annat du behöver komma igång med) och go crazy. Idag började jag med att städa 15 minuter i min pysselhörna. Jisses vad mycket man hinner på en ynka kvart. Det ska bli min nya grej att varje dag ställa klockan på 15 minuter och ta mig an något nytt i hemmet. Självklart ska inte den vanliga städningen försvinna för det men på 15 minuter hinner jag putsa ett fönster, ställa i ordning i kylen eller skura badkaret. Genom att ställa klockan sätter jag också igång någon sorts tävlingsinstinkt i mig själv och vill verkligen hinna med så mycket som möjligt. Jag kan inte fastna i gamla brev eller en tidning. Pröva du med, det gör vardagarna lite enklare.


Såhär såg min pysselhörna ut när den var helt ny, det gör den INTE nu. Sambon upprepar hela tiden mantrat "Det är inte stökigt, det är ett kreativt skapande" med glimten i ögat. Planen är att ha var sak på sin plats utan att hämma det kreativa skapandet. Återkommer efter några kvartar till i pysselhörnan.

1 kommentar: