tisdag 15 april 2014

Rensa i röran med feng shui

Jag har precis läst boken Rensa i röran med feng shui av Karen Kingston. Jag är kanske inte så såld på just feng shui och kommer inte följa bokens tips bokstavligt. Den har dock fungerat som extra inspiration i mitt rensande av materiella ting. Något som stämmer överrens med mitt nya tänk är författarens ”Pryltest” som lyder som följer: 

1.       Blir jag glad när jag tänker på den eller tittar på den?
2.       Älskar jag den helhjärtat?
3.       Är den verkligen användbar?

Vidare undrar författaren ”Om svaret inte är ett rungande ”ja” på fråga 1 och ett lika rungande ”ja” på fråga 2 eller 3, vad har den då i ditt liv att göra?”

Det låter enkelt och är det inte det? Rent ekonomiskt och även av miljöskäl kan jag inte slänga ut fullt fungerande saker jag behöver men jag behöver inte 3 vitlökspressar, jag kan behålla den jag gillar bäst. Jag behöver inte en mattidning med recept som inte lockar mig och jag behöver inte en hel låda med presentsnören (ja, jag har gått bananas i Ullared). Fortsättningsvis ska jag bara köpa saker jag älskar, som jag verkligen, verkligen vill ha och som även fyller en funktion. Passar den perfekt i ett tomt hörn räcker det men om jag inte har någon plats att ha den på finns det ingen anledning att ta hem den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar