måndag 14 april 2014

En sak om dagen

Ni som känner mig väl vet att jag just nu försöker minska ner på alla materiella saker och fokusera på annat som känns viktigare. Stress är något som jag (likt de flesta andra) fightas med på tok för ofta. En del saker kan man inte styra över men man kan själv bestämma över betydligt mer än man tror. 

Jag har mängder av saker jag sällan eller aldrig använder, de tar bara plats och energi. Jag tar hellre en kopp kaffe med en nära vän än lägger tid på att damma småprylar. Jag har blivit mer medveten om hur mycket folk låter materiella saker (och drömmar om dessa) styra deras liv. Jag vill inte vara i den lådan. Jag vet vad jag mår bra av. Vilka människor, vilken musik, vilka platser, vilken litteratur osv. Vad mår du bra av? Inte står väl någon liten prydnadsgrej eller gammal kursbok ens på top 10 listan?

Jag bestämde mig för att göra mig av med en sak varje dag under hela april. Vi är halvvägs in i månaden och jag har skänkt och kastat långt mer än 30 saker redan men det är fortfarande lätt. Så otroligt lätt! Därför har jag redan bestämt mig för att fortsätta under hela maj också. Självklart är det enkelt i början. Vi har alla någon liten grej vi vet gjort sitt och som lätt kan visas till närmsta sopstation. Det är sen det blir lite svårare. Genom att ta en sak om dagen blir det inget stort projekt och man minskar också risken för ”Åh nej, vad har jag gjort!” utbrott när man kommer på att man behövde de där skorna i trädgårdslandet.

Jag vill tillägga att syftet INTE är att göra plats för nya grejer. En grej in = en grej ut, utöver det jag redan valt bort. 

Har du bara saker du älskar eller hyr du ut delar av din bostad till prylar som inte ger något tillbaka?

1 kommentar:

  1. Det var länge sen jag såg din sambo förresten...?

    SvaraRadera