lördag 27 juli 2013

Ironic


”An old man turned ninety-eight, he won the lottery and died the next day”.  Minns ni den? Alanis Morisettes hit från 1996. I tonåren lyssnade jag på den otaliga gånger men det är först de senaste åren som jag, genom egna erfarenheter, verkligen förstått den.

Ett exempel är från min senaste födelsedag. Ett par kollegor köpte mina favoritblommor till mig, vita liljor. Jag tog hem dem, satte dem i vatten och tyckte att de var helt underbara. Vår 12-åriga katt som inte brukar bry sig så mycket om snittblommor tyckte att det var ett bra tillfälle att börja käka den typen av växter. Problemet var att just liljor är extremt giftigt för katter. Mina kollegors fina gest slutade därför med en räkning på 4000 kronor från djursjukhuset. Jag kan tillägga att detta var med försäkring, annars hade beloppet varit femsiffrigt. Huvudsaken är dock att hon mår bra och att jag numera säger ”Tack men nej tack” till liljor, julstjärnor och andra giftiga växter.

Ett annat exempel är när jag stod på kinesiska muren och tittade ut över omgivningen. Det såg inte riktigt ut som på bilderna jag sett tidigare, jag såg dimma. Massor av dimma, dock inte fullt så mycket dimma som det var kring den stora Buddhan i Hong Kong när jag besökte den. Där lyckades jag pricka in en tyfon. Sambon brukar kontra med att han varit uppe på Kebnekaise tre gånger men att det varit dimmigt alla tre gångerna, han har därför inte kunnat njuta av vyerna där bakom molnen. Vi är inte bittra över detta, jag har gått på kinesiska muren, han har bestigit Kebnekaise.

Igår arbetade jag mitt sista arbetspass innan en fyra veckor lång semester. Sushi stod det på den planerade menyn och jag hade längtat efter detta hela veckan. Jag har inte ätit dessa beroendeframkallande saker på månader. På väg till jobbet igår åkte jag förbi det ställe som enligt mig gör bäst sushi i stan. På dörren satt en vit, handskriven lapp. ”Isn´t that ironic!” tänkte jag. Semesterstängt! MEN, lika glad för det är jag. Det blev thaimat istället och startskottet har gått för fyra veckors sol, bad, läsning, skrivning, långpromenader, naturupplevelser, glassätande, grillkvällar, shopping, sovmorgnar med mera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar