torsdag 25 juli 2013

När har du tråkigt?


”Det är bra att ha tråkigt, annars kan man inte ha roligt” säger Alfons Åbergs farmor. Visst är det så, att man inte uppskattar det dagliga lika mycket som de mer sällsynta nöjena. Jag håller med Alfons farmor om att man faktiskt måste ha tråkigt ibland men samtidigt håller jag mig själv så sysselsatt att jag i stort sett aldrig hinner ha det. Ok, när jag står med händerna i diskhon har jag kanske inte ”the time of my life” men med lite glad musik i hörlurarna kan jag inte heller påstå att jag har jättetråkigt. Tvätta är en annan sysselsättning som inte står speciellt högt bland mina nöjen men det måste göras och jag brukar roa mig eller skrämma upp mig själv med att fantisera ihop deckare i tvättstugan. Sista tvätten hämtas oftast efter mörkrets ankomst så då skickar jag sambon, vid det laget har jag hunnit fantisera ihop riktigt läskiga historier. Någon gång får jag väl sätta mig och skriva ner dem men sådär innan läggdags känns det inte som den bästa idén.

Missade bussar, försenade tåg eller många nummer före i kön är inte något jag kan styra över. Istället för att börja svära och fräsa åt någon som garanterat inte förtjänar det lutar jag mig tillbaka och slappnar av. Låter det som om jag sitter och hittar på nu? Ok, om jag är jättetrött, hungrig och inte får en sittplats på ett försenat och för varmt tåg kan även jag hamna i lite ”Buhu-det-är-synd-om-mig-tankar”. Men dessa situationer uppstår så sällan. Jag antar att Alfons farmor hade försäkrat mig om att det är dessa stunder som bidrar till att jag kan ha roligt en annan gång. Men allvarligt talat, om jag sitter på ett tåg kan jag läsa, fundera, titta på folk eller göra som alla andra, pilla med mobilen. Sitter du på Malmö Central är lyckan gjort när det kommer till det där med att titta på folk. Jag kan hitta på historier om varför de springer (betydligt mer spännande än att de försovit sig eller att en buss varit inställd). En busshållplats i skogen då? Inga problem, jag förvandlas till ett barn och börjar studera myrsamhällen eller föra statistik över trafiken.

När har DU tråkigt? Tar du dig tid till det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar