söndag 21 juli 2013

Söndagsevolutionen


Det är söndag. Jag vaknar till och tittar på klockan. Gäsp, 06.58. Tvättstugan är bokad från 07.00 och det är även då min väckarklocka kommer att ringa. Jag snoozar inte den här gången utan går upp, tar den färdigpackade tvättpåsen och kör igång två maskiner. Jag tänker alltid att jag ska gå och lägga mig igen mellan maskinerna men gör det aldrig (längre). Jag kollar ett varv på Facebook. Folk festar. För dem är det fortfarande sen lördag och statusuppdateringar som ”still going strong” dyker upp tillsammans med bilder på glada människor.

Det fanns en tid när jag var en av dem, när jag kom hem och gick direkt till tvättstugan som var bokad från klockan 07.00. Jag satte då igång ett par maskiner för att sedan gå och lägga mig. Jag ser tillbaka på denna tid med ett leende på läpparna. Någon gång då och då återupplever jag en lightvariant av den med ett ännu större leende på läpparna. Men jag vill göra annat nu. Jag är i villa-volvo-vovve-stadiet och klockan sju denna söndagsmorgon är det istället det nyöppnade kaffepaketet som får mig att dra lite på smilbanden.

Jag har ingen villa än, men det finns ett växande sparkonto till det. Jag körde Volvo några år men nu har vi istället en Toyota (som jag sällan vågar köra men det är en annan diskussion). Vovve finns inte heller och kommer troligen inte finnas förrän det första V;et är avbockat. Dessutom finns det inget djur i världen som just nu skulle kännas bättre än den lata, gamla katt som ibland fräser åt våra vänner och väcker mig vid eventuella återfall av sovmorgonsförsök.

Mina vänner är fortfarande mina vänner oavsett vad de gör klockan sju en söndagsmorgon. Några tvättar av sminket och masserar sina ömmande dansfötter, andra byter en blöja eller kokar sylt. Jag tar gärna på dansskorna någon gång mellan varven men tror att sambon och jag kommer fortsätta med samma kommentar när vi är på väg hem en fredag eller lördagskväll. Kommentaren ”Förr gick vi ut vid den här tiden!”

Oavsett om det är god natt eller god morgon för er nu önskar jag er alla en trevlig söndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar