måndag 22 juli 2013

I huvudet på en katt


”Mannen går inte att väcka, det är inte ens lönt att försöka. Kvinnan däremot, hon brukar inledningsvis sucka, låtsas sova eller börja prata människospråk. Hon säger snälla, hon säger du får vänta lite. Hon påstår att det är mitt i natten. Jag låtsas inte förstå, öppnar mina stora ögon lite extra och ljuder fram det gulligaste mjauet jag kan. Detta är en strategi som kan fungera om kvinnan inte är alltför trött, ibland är det svårare och då krävs andra metoder.

Ett tag förvarade kvinnan en korg med garn i sovrummet. Jag är inte som alla andra katter. Det är tramsigt att leka med garn. Däremot fanns det en del plastpåsar i den där korgen. Plast låter bra när man krafsar runt med tassen på det. Mannen vaknar inte av sådant men jag behöver inte prassla så länge förrän kvinnan lyfter på huvudet och visar sin uppgivna blick. Kvinnan har nu flyttat garnkorgen till ett annat rum.

Att stirra är också ett bra tips för att få kvinnan att gå upp. Är hon på gränsen till vaken kan det funka att slå till henne lite lätt med tassen. När kvinnan tittar upp låtsas jag som ingenting och bara stirrar. Ibland kombinerar jag detta med tidigare nämna mjau och stora ögon. Funkar inte detta kan jag hoppa upp på nattduksbordet och (försöka) se lite arg ut. Jag får intrycket att kvinnan inte gillar detta men även om hon försiktigt föser ner mig på golvet har jag fått hennes uppmärksamhet vilket var mitt mål.

Ger inget av detta resultat plockar jag fram mitt paradnummer. Jag hoppar upp i sängen, ser gullig och oskyldig ut, trampar på kvinnans täcke och spinner högt. Hon smälter 99 gånger av 100. Kvinnan påstår någon gång då och då att hon inte vill ha mig i sängen men jag vet att hon ljuger.

Hon går upp, ger mig mat. Jag äter och går sedan och lägger mig igen. Kvinnan säger att hon inte kan somna om och strax därefter spinner jag ikapp med den där maskinen som gör varm dryck till kvinnan på morgonen. Ibland muttrar hon lite men jag vet att jag nästa morgon kan få henne att göra om precis samma procedur”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar