tisdag 2 september 2014

Veganliv dag 2

Andra dagen som vegan flyter på smärtfritt. Det finns SÅ mycket gott att välja på. Igår mumsade vi på risotto med svamp och ärtor här hemma. Idag blev det macaroni & "cheese". De portioner som blir över förvandlas till lunchlådor. Receptet vi följde idag hittar ni här.


Såhär i början följer vi recepten till punkt och pricka. Dels för att testa alla nya ingredienser och dels för att inte falla in i gamla vanor (även om de funkar bra de med). Vi kommer antagligen laga både risotton och rätten ovan igen men med en del förändringar. T ex blev det väldigt mycket pasta idag. Till en annan gång hade vi velat ha mer stekt svamp och även blanda ner lite av den i makaronerna.

I skrivande stund står vår största kastrull på spisen. Jag kokar kikärtor som ska bli hummus och biffar senare i veckan. Gott, billigt och nyttigt.

Har DU några erfarenheter av att utesluta allt från djurriket? Jag vill gärna diskutera andras erfarenheter och jämföra för- och nackdelar ut ett hälsoperspektiv. Skriv gärna era tankar bland kommentarerna så blir jag glad =).

1 kommentar:

  1. Ja!! Jag blev precis vegan för ca 2-3 veckor sen nu, från att ha vegetarian sen nov. 2012 och jag mår mYCKET bättre sen bara den "lilla" övergången! Mådde bättre också när jag hade blivit vegetarian, men det som jag fortf. bla inte mådde så bra av som vegetarian, var alla mejeriprodukter jag åt. Inget annat från djurriket åt jag iaf då och ja, nu äter jag inget därifrån och mår mycket bättre, även hittat lyckan tillbaka i köket! Lagar mat o bakar igen! =) Äter gott och blir mätt snabbare så jag slipper äta enorma portioner för att bli mätt! Mer näringstät mat nu också! Hur mår du av övergången?

    SvaraRadera