tisdag 1 augusti 2017

Rensa, rensa, rensa

Detta är något jag skrivit om flera gånger tidigare och jag har tappat räkningen på hur många gånger jag gjort stora rensningar här hemma. Ändå har jag lyckats fylla på mitt hem med mer prylar varje gång vilket resulterat i att det ännu en gång är proppfullt i alla garderober, skåp och lådor. Det som är nytt sedan tidigare rensningar är att det bor en person till i den här lägenheten. En tvååring med egen säng, stol, vagn, skötbord, egna kläder och skor, böcker och leksaker som självklart måste få ta plats. Det är naturligt att tre personer tar mer plats än två men samtidigt känner jag fortfarande att alla dessa prylar bidrar till mer stress än glädje. Det är svårt att hålla ordning om inte varje sak har sin plats, det är svårt att hålla ordning när det man vill åt står bakom något annat osv.
Det vi inte använder nu kommer vi förmodligen inte använda den dagen vi har hus heller. Då vill jag verkligen bara ha saker jag älskar, a la KonMarimetoden (mer om den i ett kommande inlägg). Jag inbillar mig att jag ska göra en massa saker sen. Men det där sen kommer aldrig. När vi bor i hus kommer vi förvisso ha egen tvättmaskin och diskmaskin vilket kommer spara sååå mycket tid, kraft och energi, samtidigt kommer vi också ha fullt upp med att klippa gräs, måla staket och rensa ogräs.
Målet är:
  1. Bara ha saker jag verkligen älskar eller vars funktion jag älskar.
  2. Varje sak har en plats där den ”bor”.
  3. När något använts läggs det tillbaka på sin plats.
  4. Ett lättstädat hem.
Jag skulle egentligen vilja dra fram allt och bara ägna hela dagar åt att röja men det är lite svårt med en nyfiken tvååring som mer än gärna hjälper till med att flytta runt allt. Därför blir det mest småplockande med det som är framme. Jag/vi kommer göra mer rejäla krafttag men jag kan inte vänta på det utan lägger bort saker jag inte vill ha kvar när jag ser dem. Det ligger just nu högar på vårt enda matbord eftersom det inte finns någon annan ledig plats (golvet är inte aktuellt på grund av tidigare nämnda hjälpreda och vår fyrfota vän).
Vägen till ett mer minimalistiskt hem är LÅNG men påbörjad, ett steg i taget. Idag har jag gått igenom och rensat en massa (på ytan), i morgon tar jag nästa steg. Då är det första arbetsdagen efter semestern, då ska jag ta med en massa jobbgrejer till jobbet. De kan vara där, jag måste inte släpa med mig allt hem hela tiden. Jag har också lånat en hel del arbetsrelaterade böcker lite här och var. Dessa ska lämnas tillbaka då jag antingen är klar med dem eller inser att jag inte kommer ha tid att läsa dem just nu.
Fortsättning följer….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar