fredag 27 juni 2014

Gör tapas av dina rester

Ni som känner mig eller följer min blogg vet att jag inte gillar att kasta mat. Anledningarna är många. Dels vill jag inte bidra till det stora matspill som påverkar miljön negativt, jag vill inte att allt slit och alla resurser bakom mina matvaror ska åka ner i papperskorgen OCH jag vill verkligen inte kasta något jag nyligen betalat för och bara förvarat i kylen en vecka. Jag tänker inte helgonförklara mig själv utan erkänner att jag själv ibland glömmer en öppnad crème fraicheburk eller liknande som jag får hälla ut. Jag jobbar dock på att få ner matspillet till NOLL här hemma.

När vi har mycket som behöver ätas upp här hemma inventerar jag vad som finns och funderar sedan ut vad jag kan göra av det. Ibland blir det en pastasås, andra gånger en sallad med otippade ingredienser. Nedan ser ni exempel på hur man kan göra tapas av sina rester. 

I glaset finns en broccolisoppa gjord på stammen på en broccoli (varför ska man kasta den?) och en klick crème fraiche. Tomaten är fylld med spenatpesto som var över från dagen innan. Champinjonerna är fyllda med en röra på bl a de delar jag skurit bort från svampen. Vi hade en gammal ostbit som inte passade på mackan och därför hamnade i svampen och det sista på soppan. Gurkan är hyvlad med osthyvel och sedan fylld med avokadoröra. I den lilla pajformen finns en sallad på rödkål, rårivna morötter och hackad ruccola.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar