måndag 23 juni 2014

Köttfri måndag

Jag vet inte hur många av er som känner till begreppet köttfri måndag. Jag tänker inte gå in djupare på det just idag men om ni googlar "Köttfri måndag" får ni upp massor av information. Jag är inte vegetarian men äter allt mer veganskt av många olika anledningar. Dels tänker jag på djuren och vet att mycket av det kött som serveras kommit till under stort lidande. Miljöfrågan är också viktig för mig. Köttproduktionen står för en femtedel av jordens växthusgaser, jag vill gärna hjälpa till och minska detta. Som en bonus anser jag mig må bättre även fysiskt när jag äter en "renare" mat utan en massa tillsatser och hokus pokus. Idag blev det en somrig sallad bestående av:

Färsk spenat
Vattenmelon
Avokado
Svarta oliver
Fetaost
Valnötter
Svartpeppar



Vill man ha en vegansk sallad kan man skippa fetaosten eller byta ut den mot t ex vegansk ost eller tofu. En salt fetaost och en söt vattenmelon skapar dock ljuv musik bland smaklökarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar