lördag 31 december 2011

Årskrönika

Nedräkningen på de sista timmarna av 2011 har börjat. Vilket underbart år det varit, utan tvekan ett av de bästa och det blir bara bättre och bättre. I slutet av varje år brukar jag gå och tjata om att nästa år kommer att bli helt fantastiskt. Ibland påtalar någon för mig att jag sagt så även året innan men jag tror verkligen på det jag säger och anser att jag haft rätt. Det här året har ju varit underbart men det betyder inte att nästa inte kan bli ännu mer fantastiskt. För att sammanfatta 2011 vill jag lyfta några stora händelser i mitt liv.

Samboliv
Andreas och jag flyttade ihop för snart ett år sedan. Med honom flyttade även världens sötaste katt in och så småningom ett gäng fiskar. Det är så fantastiskt mysigt att vara sambo med världens bästa Andreas. Att storhandla på Ica Maxi blir plötsligt något roligt, det är en så härlig känsla att göra det tillsammans. När vi flyttade ihop hade de stora massorna av snö på taket precis smält, smält hela vägen in i sovrummet. En luftavfuktare flyttade alltså också in i samma veva men han tröttnade tack och lov efter ett par månader och flyttade vidare.

Tillsammans skapade vi ett hem i lägenheten jag bott i själv tidigare och när en av mina närmsta vänner kom och hälsade på oss sa hon att nu såg jag verkligen ut av "vara hemma". Lägenheten var ett hem på riktigt och jag var helt tillfreds med allt.

Arbete och studier
Den senaste terminen har jag enligt många tagit mig vatten över huvudet då jag arbetat 100% och studerat 75% på högskolenivå samtidigt. Utöver detta har jag ju haft min viktnedgång med en massa möten och träffar samt en studiecirkel och en kurs i tecken som alternativ och kompletterande kommunikation. Det har varit mycket, det har det verkligen, men jag ångrar ingenting. Det har varit en otroligt inspirerande termin som gett mig mycket nya kunskaper, tankar och erfarenheter. Nästa termin blir det ändå betydligt mindre studier då jag vill fokusera på andra intressen och min hälsa.

Viktnedgång
Under årets sista halva gick jag ner 15 kilo i rask takt. Det var inte alls så svårt som jag trott, det var faktiskt ganska lätt. En av de största faktorerna till detta tror jag var att min sambo och jag gjorde det tillsammans, det är så mycket lättare att dela en sådan utmaning med någon och slippa se den man bor med mumsa onyttigheter. Det svåra kommer nu när det är dags att resten av livet behålla denna betydligt hälsosammare siffra på vågen. Jag mår så mycket bättre nu både psykiskt och fysiskt så jag vill inte trilla tillbaka i gamla mönster. Mitt liv har varit mer aktivt och i somras paddlade jag t ex kanot för första gången i mitt liv. Det var tungt mellan varven och kroppen kändes helt mörbultad efter ett par dagar i Rönne å men jag klarade det och det kändes bra!

Bloggande och författardrömmar
Som jag flera gånger tidigare påtalat så älskar jag att skriva. Det är först nu, de senaste månaderna som jag verkligen ägnat tid åt detta. Det började med den här bloggen eftersom i en blogg kan man skriva om precis vad man vill och det kan handla om helt olika saker från gång till gång. Det är roligt om ni lämnar en kommentar eller två men själva skrivandet är mitt största nöje. Nu i jul har jag även tagit mig tid att skriva lite brev, det var SÅ länge sedan men det är något jag saknat.

Jag drömmer om att någon gång i livet kunna titulera mig författare. Jag har länge tänkt att det vore riktigt häftigt att ge ut en bok men sedan har det inte blivit mer av det. Nu har jag dock börjat spåna lite på eventuella historier och tycker att det är hur kul som helst. Det är spännande att se vad det kan utvecklas till.

Jag önskar er alla ett riktigt Gott Nytt År och ser fram emot ett spännande 2012!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar