fredag 2 december 2011

Månadens uppdrag - december

För inte så länge sedan skrev jag ett inlägg om den materialism vi lever i. På grund av olika saker har jag inte hunnit rensa ut bland mina grejer ännu men det står högt på listan. Igår tittade jag på Oprah. Det handlade bland annat om unga kvinnor som blev nunnor, det vill säga de gifte sig med Jesus. Jag antog ju att det fanns någon sorts ceremoni för att bli nunna men jag visste inte att det var en så lång process som avslutades just med ett bröllop. Många brudar var det men det fanns bröllopstårta och allt. Nu flyter jag ut på ett helt annat ämne, även om jag drömmer om ett hus på landet så är Mariavall inte riktigt det jag hade i åtanke. Den enda jag någonsin tänker gifta mig med är en långa mannen som får mig att skratta varje dag! Det jag egentligen skulle komma fram till var att den ena nunnan hade haft allt, när hon som 31-åring satt hemma en dag tittade hon ut över alla sina saker, som var många, och insåg att de inte gjorde henne ett dugg lycklig, de fyllde ingen funktion i hennes liv. Därför valde hon att bli nunna.

Jag är 31 år och jag har många saker, även om likheterna till största del slutar där så finns det ju en poäng i det hon säger. Det är  oftast inte våra saker som gör oss lyckliga, det är allt det andra. De som hittat ett par riktigt snygga festskor och kanske t o m en matchande väska på rea vet att detta kan göra en hur lycklig som helst. Visst kan man gå runt och le som om man nästan var nykär när man fått den där lampan man trånat efter eller ett par jättedyra ljusstakar som passar perfekt på matbordet. Jag tycker inte att det är fel att känna så, däremot känns det inte helt befogat att köpa en ny lampa när du redan har tre snygga i garderoben men som inte får plats någonstans. Eller om du har 4 par svarta pumps så kanske du inte måste ha ett par till.

Jag diskuterar mycket materialism utifrån ett personligt plan men vi får inte glömma bort miljöfrågan. Vi lever i ett slit och slängsamhälle där fullt funktionella saker slängs varje dag. Jag har själv tryckt ner saker i soppåsar trots att dessa saker säkert skulle kunna ge massor av människor den där lyckoruskänslan.

Jag tror att de flesta av oss behöver rensa i röran och skala bort onödiga saker som tar mer energi än de ger (om inte annat så när de ska dammas). För ert eget välmående är det en bra idé att fundera ut vad ni egentligen mår bra av att ha i er närhet. Jag mår bra av mitt överflöd av pyssel då jag kan använda det för att skapa saker, detta skapande har en meditativ effekt på mig. Jag har dock gamla skor jag inte använt på fem år om ens någonsin, jag har gamla grytlappar som jag aldrig mer kommer att plocka fram ur skåpen osv. Det är dessa saker som jag vill ha bort. Det uppdrag jag vill ge er i december månad handlar om de saker ni kan klara er utan.

Månadens uppdrag:

Välj ut (minst) en sak som du inte har någon användning för och ge den till någon som behöver den mer. Det kan vara ett par vantar till en hemlös, en klänning till en väninna, ett fiskespö till grannen, kollegieblock till en fattig student osv. Du får mer plats för de saker du verkligen vill ha och mår bra av samtidigt som den andra personen får något som gör honom/henne glad. Det är en WIN – WIN situation. Egentligen är det en WIN – WIN – WIN situation då vi även sparar på vår miljö, vad passar bättre såhär i juletid?

Om ni tar er an detta uppdrag får ni gärna berätta för mig vad ni gett bort till vem och varför.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar