torsdag 1 december 2011

Sjukdom och byggarbete

Mitt elva timmar långa sovmarathon hjälpte mot min trötthet men det räckte inte hela vägen. Nu ligger jag hemma och mår dåligt på alla möjliga sätt samtidigt. Sambon har också fått sig en släng så jag antar att det är något som smittar. Precis som jag tidigare skrivit är det riktigt dålig timing att vara sjuk nu. Idag skulle jag egentligen både jobbat och gått på kurs men vad gör man. Jag hoppas bara att jag kan göra nästa uppgift i handledarutbildningen med hjälp av kurslitteraturen även om jag missar dagens genomgång.

Efter att ha haft en natt med dålig sömn på grund av illamående, huvudvärk och annat insåg jag tillslut att varken jobb eller skola var någon bra idé. När jag ringt till jobbet och sjukat mig tänkte jag att lite sömn till skulle göra susen. Tji fick jag då klockan slog 07.00 och alla byggarbetarna drog igång arbetet med taket. Tro det eller ej men de har en hel liten bobcat som de kör med på taket utanför. Det känns inte helt betryggande men det är i alla fall inte ovanför vår lägenhet.

 Taket på det här huset är inte det bästa, när all snön smälte förra vintern rann den in genom väggen i mitt sovrum. Detta samtidigt som Andreas flyttade in till mig. Vi fick ha en burrande avfuktare i sovrummet nästan två månader och kunde inte använda rummet alls. Vi döpte honom till R2D2, det var ju bara att gilla läget. Våra första månader som sambos sov vi alltså på två olika höga madrasser som låg på golvet inklämda bland flyttkartonger i ett annat rum. En natt vaknade vi av att vi fick gardinstången i huvudet och tillslut kändes allt som ett stort skämt. MEN, nu ska taket som sagt vara åtgärdat och vi har även efter snart 5 år för första gången en vind där det inte regnar in. Man får vara glad för det lilla.

Även om jag inte har läst mer än Matte B på gymnasienivå hade jag alltid ganska lätt för matematik i skolan. Ekvationen byggarbete och huvudvärk har jag däremot ännu inte lyckats lösa. Att gnälla för lite ont innanför hårrötterna känns kanske inte så relevant idag, för er som har missat det så är det nämligen den internationella aidsdagen idag. Över 30 miljoner människor är smittade med HIV och varje dag, varje dag smittas 1000 barn under graviditet, förlossning och amning (Unicef). TUSEN barn bara idag, det är lite svårt att ta in. Unicef har som mål att det år 2015 ska vara fullständig nolltolerans och att inga barn då ska smittas. Håll tummarna för deras arbete och köp gärna en fin julklapp på deras hemsida www.unicef.se

Igår fick jag ett sådant där sms igen, ett sms med texten ”Vi har akut brist på just din blodgrupp, kom och lämna blod idag”. Dessvärre är jag ju sjuk även denna gång (märkligt att de kan pricka in det så) men jag vill påminna alla om november månads uppdrag, att bli blodgivare. Det är aldrig försent, har det inte blivit av än så är det bara att ta tag i det nu.

Vi är nu inne i december månad så håll ögonen öppna efter ett nytt uppdrag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar