lördag 24 december 2011

Frosseri, feng shui och vissna blommor

Tandfén blev nog lite rädd när jag började prata om guldfärgade plastkort för även om min visdomstand fortfarande ömmar lite så tänker jag inte så mycket på det längre. Förhoppningsvis känner jag snart ingenting längre och den har växt färdigt för i år (och nästa). Förkylningen är mer kaxig och hänger sig kvar som en blodigel som vägrar släppa taget. Vi får se vem som är mest envis, jag eller förkylningen.

”Snön ligger vit på …” nej, vänta lite… snö… det är det där vita som vi fick en överdos av förra året. Vi är fortfarande på rehab men regn den 24 december känns inte så stämningsfullt. Eftersom det nu inte kommit någon snö men öst ner regn kan det lika gärna fortsätta vara plusgrader så att vi slipper läsa om en massa trafikolyckor imorgon.

Julen är verkligen frossandets tid, det är inte klokt vad vi äter och grönsakerna lyser med sin frånvaro. En och annan clementin dukas fram men annars består julmaten mest av kött och choklad tycker jag. Vid närmare eftertanke är det egentligen ganska galet, inte konstigt att alla äter sallad i januari. Jag äter av det mesta och njuter av det men jag äter inte på långa vägar samma mängder onyttigheter som tidigare år. Jag mötte en kvinna på Itrim som sa att det var första gången någonsin som hon inte hade som nyårslöfte att hon skulle gå ner i vikt. Hon sa att det var en stor lättnad och att hon mådde jättebra. Jag känner likadant men inser samtidigt att jag har mycket kvar att arbeta med. Det där med hälsan är ju som sagt inte bara att kunna ha en viss storlek på klänningarna utan det är så mycket mer. För att kunna hålla vikten måste man ju jobba med allt det andra också och där har jag en bra bit kvar. Mitt alter ego Stressmonstret ska under 2012 elimineras för gott.

Hur går det med månadens uppdrag? Hur många av er tog sig an det? Själv har jag rensat lite men har mycket kvar. Lite har jag gett till nära och kära men det mesta kommer att levereras till Myrorna i mellandagarna. Igår gick jag igenom större delen av mina böcker och fyllde en stor papperskasse med sådana som jag aldrig kommer att läsa eller läsa om. Jag har flera gånger tänkt att jag skulle göra mig av med mina gamla psykologiböcker men det har varje gång slutat med att jag tänkt att jag kanske vill bläddra i dem någon gång. Innehållet är ju jätteintressant. Det ÄR det, jag tycker att psykologi är otroligt intressant men har jag inte ens bläddrat i böckerna på 10 år är det kanske inte så troligt att jag kommer göra det de nästkommande 10 heller.

Nyligen läste jag boken Rensa i röran med feng shui. Jag kan ju inte påstå att jag är speciellt övertygad om att jag skulle bli rik om jag satte speglar på rätt ställe i lägenheten osv så själva feng shuigrejen är kanske inget för mig. Jag tycker heller inte att man ska rensa ut saker bara för rensandets skull ifall det är saker som har en betydelse för en eller väcker positiva minnen men efter att ha läst boken blev jag ändå (ännu) mer motiverad att göra mig av med en massa saker jag inte behöver. Jag har ofta svårt för att varva ner, slappna av och komma till ro, därför måste allt som stressar mig bort. Det gäller allt ifrån böcker som jag tänker att jag borde läsa så fort jag ser dem till mina vissna blommor. Jag har mördat ännu en. Den stackaren hade törstat ihjäl bakom gardinen i sovrummet. Trillingen stod bakom den andra gardinen (nr tre dog ju för ett tag sedan) och såg mycket ledsen och besviken ut, nästan som om den också var redo att ge upp för gott.

Nu ska jag snart göra mig vacker inför min det med Herr Anka!

Jag önskar er alla en riktigt god jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar