torsdag 26 januari 2012

Det går bra nu

Det har gått lite si sådär med träningen den senaste tiden. I måndags var jag iväg och tränade för första gången det här året, inte en dag för tidigt! I tisdags promenerade jag hem från jobbet och igår promenerade jag hem från skolan. Idag blev årets andra träningspass av. Det känns skönt att vara igång igen.

Kosten har inte heller varit exemplarisk och jag märker ett stort samband mellan vad jag tuggar i mig och hur jag mår. Nu när jag mestadels äter riktigt bra mat märker jag mer tydligt hur mycket jag kan påverkas då jag äter sådant som är mindre bra. Jag blir trött, energilös, mår allmänt dåligt och kan t o m bli lite deppig.

Jul och nyår är ett par av Sveriges stora ätarhelger och så har det varit även för mig. Inte alls som det varit tidigare år, jag har prioriterat och tänkt efter. När jag idag träffade min hälsorådgivare på Itrim för halvårsuppföljning var jag dock helt övertygad om ett ganska negativt besked från vågen. Gissa om jag blev positivt överraskad när den där vågen istället visade att jag gått NER 0,3 kilo. Det känns så otroligt skönt att jag faktiskt är stabil i min vikt och att inga extrakilon försöker smyga sig på.

Om nu ärligheten ska fram så var det muskelmassa jag tappat men med tanke på hur lite jag tränat känns det ändå riktigt bra. Detta betyder inte på något sätt att jag kan luta mig tillbaka i soffan med en påse chips, tvärtom så är det en otrolig sporre för att fortsätta mitt hälsosammare liv.

Just nu håller jag på och experimenterar lite med kosten för att se om jag kan må ännu bättre. Till att börja med har jag uteslutit mjölkprodukter och potatisväxter (potatis, tomat, paprika med mera) för att se om jag märker någon skillnad. Jag fick idag förslaget att utesluta gluten istället så vi får se om jag testar vidare med det. Det är svårt att veta hur länge man måste utesluta något för att märka skillnad, en del saker märker man direkt, andra tar flera månader vilket känns lite kämpigt.

Nu blir det en varm dusch och sedan ska jag sova riktigt gott!

Fortsättning följer…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar