onsdag 4 januari 2012

Månadens uppdrag - januari

När jag var yngre skrev jag väldigt mycket brev. Det blev både många och långa brev, en del var nog upp emot 20 sidor. Hur vettigt innehåll det var i dessa vill jag ha osagt men i tonåren antar jag att det mest handlade om killars mycket märkliga beteende och huruvida jag skulle plugga eller göra något annat.

Det finns få saker i postväg som slår ett handskrivet brev enligt mig. Dessvärre händer det inte längre speciellt ofta att det dimper ner sådana. Det är mest fönsterkuvert där avsändaren nästan jämt är ute efter pengar.

Ett mail är inte samma sak som ett brev, ett ”Grattis” på facebook är definitivt inte samma sak som ett gratulationskort med en mer personlig hälsning.

För att göra vår omgivning lite gladare lyder därför månadens uppdrag som följer:

Skriv ett brev till minst en person som inte förväntar sig det. Det kan vara en gammal brevvän, en släkting, en gammal vän du tappat kontakten med, någon du beundrar eller vem du nu tänker på när du läser det här uppdraget. Det hade varit riktigt roligt om alla gjorde detta men jag inser att alla inte är lika mycket för att skriva som jag. Känner du att du definitivt inte är brevskrivartypen kan du antingen förvåna dig själv genom att krafsa ner några rader eller istället välja att skicka ett kort med en kort hälsning.

Eftersom det är tänkt att mottagaren ska bli uteslutande glad över att få personlig post vill jag att ni skriver positivt, utesluter krämpor, dödsskjutningar och dåligt väder just den här gången och istället fokuserar på det som gör dig och andra glada. Varför inte skriva om varför du tycker om/beundrar personen/personerna du valt att skriva till?

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar