onsdag 18 januari 2012

Grönsaksfest

De flesta instämmer nog i att det är bra att äta mycket grönsaker. Själv mumsar jag gärna i mig alla möjliga sorters kaninmat men till er som kanske tycker att det känns lite motigt att få i sig rätt mängd vill jag komma med lite tips. Tro mig, det finns mycket mer än gurka, tomat och isbergssallad.

Dagens mumsfilibaba står brysselkålen för. Den är god kokt men idag testade vi att skiva och woka den istället. Riktigt gott, det finns en risk för att detta blir något vi kommer äta ofta. De kräver lite salt men då vi i dagens nyheter kan höra att forskare varnar för jodbrist i Sverige kan ni ju välja jodsalt och slå två flugor i en smäll.

En annan av mina svagheter i grönsaksdisken är rödbetor. Kokta, ugnsbakade, rårivna, you name it, I love it! Nu är det ju så att jag gillar i stort sett all mat, det är mitt problem och en av anledningarna till att jag lätt drar på mig några extrakilon. Mat är ju så gott, all mat! Detta är klart en stor fördel då jag inte tycker att det är på något sätt jobbigt att få i mig bra mat, svårigheten ligger i att inte äta en massa annat också. För att återgå till rödbetorna så kan jag äta nykokta, rykande rödbetor tillsammans med endast keso. Varken mer eller mindre, det är jättegott! En ljummen sallad där nybakade rödbetor står för det varma är också en riktig favorit. Jag använder ett recept från Itrim men jag är säker på att ni snabbt kan googla fram en uppsjö av varianter.

Dagens tredje favorit är squash/ zucchini. Nomineringen lyder som följer: En god grönsak med en uppsjö av användningsområden. Allt ifrån mindre bitar i salladen och köttfärssåsen till gratänger, soppor och lasagne. Hyvla zucchinin med osthyveln och använd istället för lasagneplattor, skiva den och grilla på sommaren, ugnsbaka den tillsammans med rotfrukter… en del har svårt för konsistensen, jag älskar den!

Fler tips kommer framöver men om ni har några favoriter får ni gärna dela med er, omväxling förnöjer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar