onsdag 23 juli 2014

Glass i stora lass

Det är sommar! Det är varmt! Jag var sugen på glass! Jag experimenterade lite. Den här gången använde jag kokosgrädde som bas och gjorde tre olika varianter. Jordnötsglassen blev god men väldigt mäktig, man äter inte så mycket av den. De andra blev ganska isiga, förmodligen på grund av vätskan i ananasen men smaken var god. Kanske vore det bästa att bara frysa skivade bananer och mixa med övriga ingredienser precis innan servering. Det kräver dock bättre maskinerier än min gamla stavmixer. Ett annat alternativ hade varit att frysa glassen i portionsformar för att slippa svordomar när man försöker ta en liten bit i den stora burken.



Jordnöt-/chokladglass
 
1 burk kokosgrädde (ej mjölk)
2 msk jordnötssmör
2 msk kakao
1,5 msk agavesirap

 
 
Vispa kokosgrädden så att den går ihop till en tjock smet. Häll resterande ingredienser och vispa ihop. Häll upp i valfri burk och in i frysen.
 
Tropical dream
 
1 burk kokosgrädde
2 bananer
1/2 färsk ananas
1 krm vaniljpulver (ej socker)

 
 
Vispa kokosgrädden. Mixa bananer och ananas till en slät puré i en annan skål. Häll ner fruktpurén i kokosgrädden, tillsätt vanilj, vispa ihop. Häll upp i burk och ställ in i frysen. Det är första gången jag använder äkta vaniljpulver, därav min försiktighet med detta. Ni kan prova er fram ifall ni vill utesluta detta, tillföra mer eller byta ut det mot något annat.
 
Tropical chocolate

Som ovan men tillsätt 2 msk kakao

Vad är ditt bästa glassrecept?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar