onsdag 30 juli 2014

Tips för regniga dagar

Efter böljande värme under en tid är regnet här. Personligen tycker jag att det är jätteskönt med en fixardag men en del eftersöker tips på sådant man kan göra när det regnar. Sovmorgon trodde jag men katten här hemma tänker "Skööönt med lite svalare väder, nu ska jag ta igen allt bus jag missat" så nu är jag uppe.
 
1. Åk till biblioteket. Låna böcker, bläddra i tidningar, lär dig något nytt, dröm dig bort i en roman, fördjupa dig i ett intresse, studera människor....
 
2. Baka. Fyll frysen med dina favoriter eller prova på något nytt. Det kommer bli fler soliga dagar, varför inte ladda med pizzabullar, piroger, filmjölkslimpa eller andra favoriter. Eller prova på att göra egen glass (solen kommer tillbaka).
 
3. Bada. Solen är kanske inte helt närvarande idag men att bada är minst lika skönt när det regnar. Håll er borta från vattnet vid åska och lämna aldrig barn (eller vuxna) ur sikte bara.
 
4. Picknick. På med regnkläderna och bege er ut i skog och mark. Leta upp en mysig koja att ha picknick i. Bor du på landet? Nuförtiden är det väl mest storbalar som gäller med det är med värme jag minns de gånger mina kompisar och jag fikade på höskullen. Ett annat hett tips är en filt på vardagsrumsgolvet alternativt under köksbordet.
 
5. Hemmaspa. Passa på att ta ett bad i badkaret istället för havet och poolen. Gör hårinpackning, ansiktsmask och fixa fötterna.
 
6. Rensa garderoben. Allt det där som du inte använt på ett tag, de kläder du ändå inte använder för att de inte sitter bra, de som är för stora, för små osv. Bort med dem! Ge dem till någon som faktiskt kommer att använda dem.
 
7. Gå på museum. I Malmö finns mängder av billiga, ibland kostnadsfria museum. Några tips är Malmöhus slott, Tekniska museet, Konsthallen och Moderna Museet. Kolla upp vad som finns där du bor.
 
8. Titta på film. Se något nytt eller en gammal favorit. Mys ner dig i soffan och bara var!
 
9. Spela sällskapsspel. Lägg undan surfplattor och mobiler. Plocka fram de gamla brädspelen och UMGÅS! Eller ta en dag för dig själv och lägg pussel. "Inget för mig" säger många men få kan låta bli ett påbörjat pussel om de ser var en bit ska sitta.
 
10. Beta av TO DO-listan. Alla har vi nog sådant som vi borde ta tag i och bara få gjort. Passa på att göra det idag. Sätt dig med telefonen och ring alla de där samtalen du behöver ringa, plantera om blommorna, avfrosta frysen...
 
11. Skriv ett brev. Det är sällsynt att brevbäraren kommer med privat post nuförtiden. Gör någon glad genom att skicka ett handskrivet brev. Gärna till någon du inte haft kontakt med på ett tag.
 
12. Rensa dina foton. Med dagens alla möjligheter att fotogragera blir det en hel del bilder. Jag tror inte att jag är ensam om att behöva göra en rensning bland fotona och organisera dem lite bättre i datorn.
 
13. Träna. Alla mår bättre av motion och den bästa träningen är den som blir av. Gå till gymmet, ta en uppfriskande joggingtur, sätt på favoritmusiken och dansa loss hemma eller leta upp ett yogapass på youtube och prova.
 
14. Ge utlopp för din kreativitet. Måla en tavla, skriv dikter, plocka fram din gamla virkning, symaskinen, täljkniven eller något annat kul.
 
15. Storstäda. Kanske inte det som står överst på listan över roliga semesternöjen men ack så skönt när det är gjort!
 
16. Rensa skafferiet och fyll på med nytt. Alla behöver gå igenom sina skafferi då och då. Passa på idag. Åk sedan och köp nya, häslosamma alternativ.
 
17. Dansa i regnet.
 
18. Engagera dig i välgörenhet. Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Kolla upp vilka organisationer som finns i ditt närområde, läs på ordentligt. Hittar du något som du vill vara delaktig i, ring dem!
 
19. Lyssna på musik. Plocka fram dina gamla skivor eller leta upp gamla favoriter på spotify och bara lyssna. Lägg dig bekvämt, slut ögonen, lyssna på texterna och njut. Idag är också en bra dag att börja lära sig spela ett instrument.
 
20. Sprid kärlek! Tala om för människor du bryr dig om hur du känner, visa det, handla därefter.
 
Själv har jag inga som helst problem med att sysselsätta mig en dag som denna. Tvärtom borde jag nog ta och sätta igång om jag ska hinna med allt jag planerat. Det blir bland annat novellskrivande, besök i tvättstugan och städning här idag. Det där med "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder". Det ligger lite i det. Bjuder på en bild på badmodet 2012 =)
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar