söndag 20 juli 2014

Maten är min medicin

Som ni säkert redan förstått intresserar jag mig mycket för hur det vi stoppar i oss påverkar vår hälsa och vårt välmående. Senaste boken jag läst om detta är Maten är min medicin. Boken utgår från den indiska hälsoläran ayurveda. Just ayurveda är inget jag fokuserar på just nu men författaren, Janesh Vaidya, skriver om att Sverige har frisk luft och rent vatten vilka båda är faktorer för en god hälsa. Tar vi detta för givet? Maten är min medicin är till större delen en kokbok med vegetariska recept uppdelade utifrån ayurvedans tre olika kroppstyper. Väldigt många recept innehåller ägg vilket gjorde mig lite besviken då sambon är allergisk mot detta. Vid en andra bläddring genom boken hittade jag många recept som jag vill prova. Hur gott låter t ex inte gröna medelhavsbiffar, raw sushi, linssoppa med saffran eller mustig grönsakslasange. Återkommer med betyg när jag testat några recept.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar