måndag 14 juli 2014

Vitkålsspagetti med varm bönsalsa



Vitkålsspagetti:
Strimla vitkålen fint, skölj den och häll den sedan i kokande vatten (salta vattnet om du vill, själv försöker jag dock minska på saltet). Den behöver bara koka några minuter. Kolla lite efterhand och häll av vattnet när du tycker att den känns lagom för dig. Jag vill ha den al dente.

Varm bönsalsa:
Fräs tunt strimlad purjolök och finhackad zucchini i lite olja. Tillsätt finhackad tomat, soltorkade tomater och svarta bönor. Jag tillsatte även lite av oljan från de soltorkade tomaterna för extra smak. Inga andra kryddor behövdes.

Som de flesta gånger när jag lagar mat är detta recept improviserat helt utifrån vad jag hade hemma. Jag anger inga mått utan låter er fritt uppskatta hur mycket ni vill ha av varje ingrediens. Var inte heller rädda för att byta ut någon eller några ingredienser. Ta vad ni har hemma. De svarta bönorna kan bytas ut mot linser eller andra sorters bönor. Annat som hade passat i är paprika, gul lök, skivade svarta oliver, majs och mycket mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar