tisdag 5 augusti 2014

Blandade känslor i Ullared

Materialism och köphysteri gör mig ibland illamående. Detta till trots besökte jag igår Sveriges mest kända varuhus, Gekås i Ullared. Det blev en del inköp men betydligt färre än tidigare gånger jag varit där.

Sambon och jag lyckades pricka in samma dag som många andra. Vi slapp köer in till själva varuhuset men fick parkera lååångt bort från ingången. Det hade inte gjort oss så mycket om det inte ösregnat när vi skulle tillbaka till bilen med våra inköp. Genomblöta och något fattigare åkte vi efter fyra timmars shopping, lunch och sociala studier hem till Malmö.

Det är ganska intressant att ställa sig i ett hörn och bara titta på folk. Antalet vakter visar på att rovdjuren i människor kommer fram i jakten på billiga plastpåsar och kläder av dålig kvalitet. Maten intresserade mig inte alls. Det blev lite tacogrejer och godis men inte så mycket mer. En del fyllde vagnen med kaffe. Vi köper bara ekologiskt och rättvisemärkt kaffe, det fanns inget. Det enda ekologiska jag hittade var Gevalias men det var inte ens billigt. Hälsokostavdelningen var nog ändå det mest komiska på hela varuhuset. Med lite förhoppning om att hitta något kul kryssade jag fram mellan vagnar och hysteri till den plats där skylten "Hälsokost" hängde ner från taket. Den bestod av bantningspreparat typ nutrilett, proteinpulver, "vitaminer" och lite brustabletter. Sedan var det inte mer. När jag gick där gång upp och gång ner på matavdelningen insåg jag att det var inte mycket där som ingår i den kost jag numera helst äter. Vi köpte en påse sötmandel och en påse valnötter (oekologiska) men bröd, pasta och pulversåser lockar inte alls!

Jag ska villigt erkänna att jag tidigare år packat upp varor och tänkt "Den här var onödig, varför köpte jag den?". Det är SÅ skönt att jag kommit ifrån detta beteende och inte kände så inför något av det jag hade med mig hem från Ullared.

Men, vad KÖPER jag då på detta stora varuhus som jag besöker en gång om året trots att kvittot blir kortare för varje gång? Jag köper numera sådant jag skulle ha köpt i alla fall men till ett dyrare pris i en annan affär. Leksaker till födelsedagar och julklappar, BRIO, LEGO, böcker. Inte de där superbilliga plastleksakerna som går sönder innan jag nått kassan. Inredning, den här gången hade jag bestämt mig för att jag ville ha nya tallrikar. Det blev 6 stycken som ni med största sannolikhet kommer se fyllda med mat i den här bloggen. Ett rostfritt set med salladsbestick för 29 kronor blev det också. Har länge retat mig på att vi inte har några.  Min resväska kommer från Gekås, min jobbjacka likaså. Min plånbok köpte jag där för två år sedan, kostade 59 kronor och fungerar fortfarande finfint. Det blev ett fodral till telefonen också eftersom jag behöver det. Tidigare år har jag köpt mycket pyssel, presentsnören, bakformar, block, och liknande. Det blev ingenting av detta det här året eftersom jag har köpstopp på det. Det enda jag köpte i pysselväg var några rullar textiltejp som jag har användning av.

Jag kommer med stor sannolikhet stå där igen nästa år, det ska dock bli spännande att se huruvida kvittot fortsätter att bli kortare och om jag väljer bort allt fler onödiga prylar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar