torsdag 14 augusti 2014

Matrevolutionen

Andreas Eenfeldt skriver väldigt övertygande i boken Matrevolutionen om att lågkolhydratskost är svaret på hur vi ska hålla oss friska och må bra. Jag tror att LCHF är en bra metod för många och jag tror inte att vi ska vara så rädda för fett som vi varit. Jag är även övertygad om att de flesta mår bättre utan vete och socker. Det som dock strider mot mina övertygelser är det där med att vräka i mig kött och mejeriprodukter. Även OM det nu skulle vara så att människor mår bra fysiskt av att äta en massa kött är det inte hållbart rent miljömässigt att alla lever så. En annan sak jag reagerade på i boken var att Eenfeldt kallar antioxidanter onödiga och något vi inte behöver om vi lever efter de principer han framför. Jag är skeptisk men motbevisa mig gärna!
 
Jag läser mycket böcker och teorier om just kost och hälsa nu, ju fler jag läser, desto mer skeptisk blir jag till dem. Hade jag bara läst en bok, eller t ex riktat in mig på bara LCHF hade min bild förmodligen varit ganska skev. Jag försöker hitta min egen väg och genom lite experimenterande i köket gör jag min egen "diet".
 
Matrevolutionen är en mycket läsvärd bok, är ni intresserade av kost rekommenderar jag den starkt. Personligen lärde jag mig en hel del även om jag inte köper allt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar