lördag 23 augusti 2014

Snabbt frukostbröd till helgen, glutenfritt och veganskt

Jag har länge letat efter ett recept på bröd som går snabbt att göra men som samtidigt känns som ett bättre alternativ än de klassiska sconesen. Jag såg ett recept med havregryn i facebookgruppen Läkande mat. Det var enkelt och gick snabbt men ändå inte riktigt det jag sökte. Jag är fortfarande inte helt nöjd med något av de alternativ jag provat, inte heller riktigt dagens men det smakade bra, det är glutenfritt och veganskt och det går snabbt! Utgå gärna från min variant på receptet och återkom med förslag på förbättringar.



 Gör såhär:

Sätt ugnen på 250 grader
Blanda:
4 dl boveteflingor
1,5 dl mandelmjöl
0,5 dl sesamfrön
4 dl havremjölk (vill du vara helt säker på att inte få i dig något gluten alls, välj annan mjölk eller vatten, har dock inte provat detta).
Låt svälla medan du river 1 äpple (jag skalade mitt). Rör ner äpple och 0,5 dl olivolja i degen (den är ganska lös). Bred ut på ett bakplåtspapper, strö över sesamfrön och grädda i övre delen av ugnen drygt 15 minuter. Låt svalna lite på galler. Ät!
Jag serverade mina frukostmackor med en röra på kronärtskockshjärtan, citron, olivolja, persilja, vitlök, örtsalt och peppar.

1 kommentar:

  1. Låter gott, ser gott ut, spännande pålägg. Jag som hela mitt vuxna liv, är nu 63 år, bakat allt mjukt bröd. Har nu gått på pumpen. Lchf kosten förordar inget vetemjöl eller socker. Det har jag köpt. På köpet fått svårt hitta ett mjukt bröd. Har en del tips. Har bara kommit av mig att börja baka med alternativa ingredienser. Christer Heed eftersom jag väljer anonym i listan. Känner inte till vad dem andra är för något.

    SvaraRadera