torsdag 10 november 2011

Ingen kan göra allt men alla kan göra något – Månadens uppdrag

Ingen kan göra allt men alla kan göra något heter det. Detta är ett uttryck som ofta används i välgörenhetsfrågor och andra sammanhang. Det är ett uttryck som en del kanske tröttnat på men jag tänker ändå tjata vidare lite om det. Jag tillhör dem som ofta vill rädda hela världen, jag vill stoppa krig, svält, fattigdom och analfabetism. Jag vill bygga barnhem och skolor, jag vill stoppa miljöförstöringen, vårdbristen och utrotningen av olika djurarter. På närmre håll vill jag bli mentor för ungdomar, stötta nyanlända flyktingar, vara läxhjälp och bre smörgåsar till hemlösa. Men som sagt, ingen kan göra allt. Jag kommer därför att uppmana er alla att tillhöra dem som gör något. Här i bloggen kommer det att komma små uppdrag som jag hoppas att några av er tar sig an. Tillsammans kan vi göra världen till en bättre plats (nej, jag har inte tagit starka piller eller träffat Dalai Lama, jag är bara en sann drömmare)! Här kommer det första uppdraget:

Månadens uppdrag november – bli blodgivare

Jag är blodgivare och tycker att alla som kan och får lämna blod borde göra det. De få deciliter du lämnar ifrån dig kan rädda liv och förbättra framtiden för många människor. Ibland kommer det sms med texten: ”Det råder akut brist på just din blodgrupp, kom och lämna blod idag”. Någon gång har jag knallat bort till Droppen efter jobbet men ofta kommer dessa sms när jag precis varit sjuk eller som nu de två senaste gångerna, när jag gick på sträng diet och faktiskt inte vågade utsätta min kropp för fler påfrestningar. Det känns inte bra att läsa: ”Det råder akut brist”. Måtte man aldrig ligga på sjukhuset och få samma besked: ”Nej du Lena, det råder akut brist på just din blodgrupp så det blir ingen transfusion”.

Att lämna blod är inte svårt, det tar inte lång tid och du mår väldigt sällan dåligt efteråt så länge du tar det lugnt och dricker ordentligt. Är du redan blodgivare tycker jag att du ska gå och lämna blod den kommande månaden, har du inte redan anmält dig tycker jag att du ska göra det snarast. Du hittar mer information på http://geblod.nu/.

Tillhör du dem som inte kan eller får lämna blod kan du alltid försöka påverka någon i din närhet att anmäla sig, annars får du hålla ögonen öppna så kommer jag snart med fler uppdrag för att göra världen till en bättre plats.

Memento Mori

1 kommentar:

  1. Jaaaa! Detta är ngåot som jag tänkt på sååå länge och det finns inga bortförklaringar till varför jag inte gör det .. så NU ska jag göra det.. Och hi hi jag inser att vi har rätt mkt likheter... Bre smörgåsar till hemlösa,, gör jag inte , men stickar till dom

    SvaraRadera