tisdag 8 november 2011

Mina favoritplatser - Del 1

Igår knatade jag till stadsbiblioteket för att lämna 13 (!) böcker. Jag skulle bara snabbt in och lämna dem eftersom jag har 9 lånade böcker till hemma. Böcker jag egentligen inte har tid att läsa då jag har massor av annan litteratur som måste plöjas igenom till de tre kurser jag läser. Dessutom gjorde jag nyligen en ganska stor beställning på alla de där pocketböckerna jag vill läsa, eller, i alla fall en del av dem.

Men det går ju inte att låta bli, jag blir som en obstinat treåring vid godishyllorna på Ica. Vill ha, vill ha, vill ha! Det halkade ner fyra låneböcker i ryggan och jag vet att jag inte kommer komma hem tomhänt nästa gång jag besöker denna underbara plats heller. Böckerna flyger på mig likt metall mot en magnet och innan jag hinner säga nationalencyklopedin har jag dragit lånekortet, knapprat in koden och är i full gång med att dra bok efter bok längs låneterminalen.

Malmö stadsbibliotek är en av mina favoritplatser. Hela byggnaden luktar böcker, det vill säga kunskap. Tänk så mycket intressant som finns berättat på de långa hyllraderna. Allt ifrån världshistoria och statsekonomi till hur du knypplar och odlar tagetes. Allt detta får du dessutom ta del av alldeles gratis. Är du uttråkad? Gå bill Malmö stadsbibliotek, oavsett vad du är intresserad av är jag ganska övertygad om att de har en bok om det. Du kan lära dig ett prata portugisiska, spela nyckelharpa eller att laga indonesisk mat, du kan läsa om akvariefiskar, frisyrer, scrapbooking, cykling, inredning, traktorer, tagghudingar, lungemfysem och mycket, mycket mer.

Det finns böcker du kan läsa med ögonen, det finns böcker du kan läsa med öronen och det finns böcker du kan läsa med fingrarna. Sedan har vi ju tidningshyllorna, detta stora rum fyllt av magasin om allt från katter till bistånd. Där skulle jag kunna gå och bläddra i timmar. Oftast kommer jag dit så sent att jag brukar få höra ”vi stänger om 15 minuter” i högtalarna, kanske tur att de inte har öppet längre. Malmö stadsbibliotek är lätt en plats jag skulle kunna besöka varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar