fredag 11 november 2011

Målvikt = nya mål

Jag har nått min målvikt! Jag är nu 15 kilo lättare än jag var i somras när jag vägde in mig på Itrim. Det har varit förvånansvärt lätt. Kilona har försvunnit ett efter ett i hög hastighet. Jag har hela tiden mått bra, haft energi och varit motiverad. Visst har det varit tufft att tacka nej till godsaker ibland men jag tänker inte längre bara att jag tackar nej till något som ger någon form av njutning, jag tackar även nej till trötthet, värk, högt blodtryck, diabetes, sömnsvårigheter, hjärt- och kärlproblem, infertilitet, dålig självkänsla och allt annat som korrelerar med övervikt.  Hälsa och välmående är motivationen.

Att gå ner i vikt har varit enkelt, mycket enklare än jag trodde att det skulle vara! Nu kommer vi till den svåra biten, att hålla kvar den hälsosammare livsstilen resten av livet. Det finns många fällor jag kan trilla i på vägen men jag tror att nyckeln är rätt sorts motivation. Sannolikheten att jag tänker på badstrand och bikinibad när jag står och överskådar julbordet om drygt en månad är inte så hög. Det jag måste fokusera på är som sagt hälsan, jag vill må bra! Sedan kan jag ändå ha en snygg nyårsklänning i åtanke.

I arbetet med att hålla vikten tror jag att gruppmötena på Itrim spelar en viktig roll, statistiken säger att man går ner 0,6 kilo extra för varje gruppträff man går på. Varannan vecka träffas min grupp (alltid samma personer) tillsammans med en eller två av våra hälsorådgivare. Det blir mycket diskussioner kring kost och motion men även motivation, stress, sömn och annat som spelar in på hur man mår. Gårdagens rubrik var motivation. Vi pratade om att när man nått ett mål så skapar man ett nytt. Man kan inte göra allt på en gång men man blir heller aldrig klar. Jag mår jättebra nu men det finns ändå mycket som kan bli bättre. Jag har nått min målvikt, äter bra och rör mig ganska mycket. Nästa mål är att förbättra träningen. Hur kan jag utveckla den? Hur blir jag bättre på att få in så många träningspass som jag vill i kalendern? Hur ökar jag min kondition? Hur blir jag starkare?

Jag ska även försöka att en gång för alla bli bättre på det här med att sova ut. Det är svårt, jag har verkligen svårt för att komma i säng i tid. Jag blir varken vampyr eller varulv på natten, istället förvandlas jag till Alfons Åberg som ständigt repeterar meningen ”Jag ska bara…”. Det är alltid en massa saker jag vill, bör eller måste göra. Jag ska försöka bli bättre på att beta av alla måsten så fort de ger sig till känna och sedan gallra mer bland mina ”bör”. Sömnbrist sammankopplas ofta med övervikt, det finns människor som går ner ganska många kilon bara genom att börja sova mer.

Något jag lovade mig själv att unna mig när jag gått mina första 12 veckor hos Itrim var en ny garderob. Det har nu gått mer än 12 veckor och när jag nu är i mål känns det som att det är dags att utöka klädutbudet i mina skåp och lådor. Tråkigt nog har inte lönen ökat i samma takt som kilona försvunnit så jag får tänka noga innan jag köper varje plagg, jag behöver ju allt! Hittills har det bl a blivit två par jeans, två klänningar, en kofta, två polotröjor, en kjol, ett par linnen och en jacka. Det räcker dock inte långt med tanke på att detta är i stort sett de enda kläder jag har som faktiskt passar. Vi får se vad som hamnar på nästa tomma galge i garderoben.

En annan sak jag lovade mig själv efter 12 veckor var en spa-upplevelse. Det behöver jag mer av. Då jag började på Itrim hade jag ont överallt och hade främst massage i åtanke. Nu har jag inte lika ont men tror att jag ska unna mig både en massage och en ansiktsbehandling. Ännu en gång har jag lite prioriterat bort mig själv vilket visar sig på olika sätt både fysiskt och psykiskt. Skärpning Lena!

To be continued…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar