onsdag 9 november 2011

Kunskapstörst

Då var det fjärde tillfället på ateljeristautbildningen avklarat. När jag satte mig på bussen dit var jag ganska trött men väl där piggnar jag alltid till. Idag stod Power Point och pinnbyggen på schemat. Jag tänkte tidigare att jag väl kunde det där med Power Point men eftersom terminens examinationsuppgift ska redovisas i PP insåg jag att det var lika bra med lite uppfräschning. Jag är glad över att jag tog chansen för jag hade missat en hel del finesser. Sedan var det dags att plocka fram sin kreativa sida. Vi fick varsin kniv och en klubba. Men hjälp av dessa skulle vi dela träbitar så att vi fick mindre stickor att bygga med. Uppgiften var att med hjälp av limpistol bygga så högt och så brett som möjligt. Det var helt prestigelöst och en riktigt rolig uppgift så sent på kvällen. Absolut något att göra tillsammans med barnen på förskolan med. Jag känner redan nu att när den här kursen är avslutad vill jag gå påbyggnadskursen.

Då undrar väldigt många av er vad tusan en ateljerista gör. Det är inte så lätt att veta om man inte är väl insatt i förskolans värld. Jag har många gånger försökt förklara detta, ibland går det jättebra och ibland mindre bra. För att göra en lång förklaring så kort som möjligt kan jag väl säga att det handlar mycket om kreativt arbete och skapandeprocesser. Detta i kombination med dokumentation där man fångar lärandet för att sedan diskutera och arbeta vidare med. Ni som vill ha en djupare förklaring kan läsa om kursen här:



Ju mer man vet, desto mer inser man att man inte vet sägs det. Det är sant, väldigt sant. Det finns så enormt mycket jag vill veta mer om och då tycker jag ändå inte att jag vet så mycket så tänk vilken uppsjö av fakta och färdigheter jag måste ha missat. För ett par helger sedan spelade jag TP med ett gäng vänner, jag kan dessvärre inte skryta med mina prestationer. Jag retade mig länge på att jag kallade dressyrryttarinnan för Ulla Johansson istället för Ulla Håkansson. Nära skjuter ingen hare på fortet och ingen tårtbit till lag Lena.

Den här terminen läser jag två kurser på Malmö högskola och en på Linnéuniversitetet. Samtidigt läser jag en TAKK-kurs (Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation) och ingår i en bokcirkel via jobbet. Det är mycket, det är det, och vissa dagar vet jag inte hur jag ska hinna eller orka allt, jag har ju mina gruppmöten på Itrim varannan vecka och ska försöka träna tre gånger i veckan med. Samtidigt ger det så otroligt mycket. Jag har varit så hungrig på kunskap att det känns helt rätt att få så mycket på en och samma gång. Dessutom är det olika typer av kurser även om allihop är mer eller mindre arbetsrelaterade. I våras kände jag att jag behövde lite ny input och inspiration. Jag tycker om att arbeta med skapande och sökte därför ateljeristautbildningen på Malmö högskola. Det var mitt förstahandsval men jag kände att om jag inte skulle komma in ville jag läsa något annat. Jag sökte därför även kurserna Handledning och bedömning av lärarstuderande och Interkulturell pedagogik, migration och integration. Jag kom in på alla tre kurserna och i vanlig ordning hade jag väldigt svårt för att välja bort något. Därför läser jag nu alla tre samtidigt och hittills har det funkat.

Varför har jag så bråttom, undrar säkert en del. Jag är bara 30 år och hinner läsa de där kurserna sen om jag inte läser dem nu. Ja, det gör jag men det finns ju så mycket mer jag vill läsa! Jag har inte gymnasiekompetens i historia, något som jag tycker att alla borde ha, så det står på listan. Jag vill lära mig spanska och dansa salsa. Allt som har med människor att göra är intressant, ibland blir jag lite sugen på att ta upp mina gamla psykologistudier. Det finns hundratals kurser jag vill läsa. Jag får välja ut favoriterna. Ateljeristautbildningen sträcker sig även över nästa termin men de andra kurserna avslutas i december/januari. Till nästa termin har jag därför sökt en kurs som inte alls är kopplad till förskolan, nämligen kreativt skrivande. Jag fullkomligen älskar att skriva och när jag väl satt mig vid datorn knapprar fingrarna iväg i en rasande fart och vips så har jag skrivit 5 sidor utan att blinka. Twitter är alltså inget för mig, jag behöver utrymme för mitt svammel och det är upp till er om ni står ut med det på den här bloggen. Skrivandet är ett intresse jag vill ägna mig mer åt och jag hoppas att kursen kreativt skrivande kan sätta igång något bra. Om jag kommer in förstås, hoppas, hoppas, ni får hålla tummarna för mig.

Skulle jag nu inte komma in finns det som sagt en massa annat jag vill ägna mig åt. Det finns många andra kreativa kurser jag vill gå. Gick en liten kurs i glasfusing för ca ett år sedan. Det var enkelt men väldigt roligt. Jag skulle kunna tänka mig att fortsätta med det. Jag vill också gå en keramikkurs, silversmide, betonggjutning, ja, det tar aldrig slut. Då och då går jag även på pysselkurser, främst i scrapbooking. Det är väldigt avkopplande att sitta och knåpa ihop lite kort en hel dag. Sex – sju timmar försvinner hur snabbt som helst!

Håll tummarna för skrivkursen för det är ändå mitt förstahandsval till nästa termin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar