lördag 19 november 2011

Mindfulwhat?

Stress är något jag ständigt jobbar med men som jag också blivit betydligt bättre på att hantera. Läkare har sagt åt mig att jag stressar för mycket, mina nära och kära har sagt åt mig att jag stressar för mycket och jag är själv väl medveten om att jag stressar för mycket. Nu senast var det min hälsorådgivare på Itrim som kommenterade att jag behöver arbeta med att hantera stress. Han föreslog mindfulnes. En halvtimme om dagen skulle jag ägna åt detta. Det gick ett par dagar men sedan har det inte blivit av. Det går inte, jag känner mig så rastlös av att sitta och göra ingenting, vilket bara är ett tecken på att jag behöver det ännu mer.

Många är de som lovordar denna aktivitet, jag läste nyligen i en tidning att de som mediterar mycket får tjockare hjärnbark. Exakt vad det innebär har jag ingen aning om men visst låter det som att det är något bra? De som mediterar mycket sägs också vara mer harmoniska och ännu viktigare, mer lyckliga! Vad är det då som gör att jag inte får till den där lugna stunden? Jag antar att det åter igen är för att jag vill så mycket. Jag vill enormt mycket, då känns det konstigt att sitta och göra ”ingenting” istället för att göra någon av alla de där sakerna jag faktiskt vill göra. Samtidigt vet jag att jag verkligen behöver lära mig att varva ner och på det sättet kanske lättare kunna prioritera och tänka ut vad som känns viktigast för mig.

Även om jag ännu inte klarar av att sitta och fokusera på muskler och andning så lägger jag mer tid på att göra sådana saker som får mig att slappna av. Jag scrapbookar, virkar och framför allt skriver. Jag skriver och skriver varenda kväll vilket är avkoppling för mig. Min stackars sambo tycker nog att jag snart växer ihop med tangentbordet.

Jag har mycket att göra, det har jag, samtidigt mår jag bra av det och stressar faktiskt mindre nu när jag läser en massa kurser och annat än när jag bara arbetade. Jag kan bli uppjagad när jag känner hög tidspress men det går snabbt över och jag förvandlas inte längre till ”Monster-Lena” som kom på besök ibland för några år sedan. Hälsan har ändå blivit något jag prioriterar högt och för att må så bra som möjligt behöver jag lugna ner mig lite. Jag ska därför försöka mig på det där med mindfulnes en gång för alla. Jag ska avsätta tid och verkligen försöka, jag måste ju använda min Ullaredsyogamatta! Jag uppdaterar er sedan om hur det har gått.

To be continued…

1 kommentar:

  1. Det är viktigt att koppla av emellanåt. Jag var precis som du förr. Innan jag hade bränt mitt ljus i båda ändar.

    Så fortsätt jobba med att kunna koppla av och göra ingenting en stund.
    Ha det bra!
    kram

    SvaraRadera