söndag 27 november 2011

Onyttigheter i dubbel bemärkelse!

Igår var det min kära pappas tur att bli födelsedagsfirad. Jag började morgonen effektivt med cirkelträning och sedan en promenad till en kompis. Där fick jag tomma barnmatsburkar som det ska pysslas med på jobbet. Min ambition var att jag även skulle hinna putsa våra fönster igår men det hanns inte med. Idag är det ju näst intill omöjligt och med tanke på att de ändå renoverar vårt tak och dammet dräller omkring släpper jag tanken om blanka adventsfönster. Eftermiddagen och kvällen spenderades alltså hemma hos min pappa där jag syndade med bland annat gräddtårta. I morse syndade jag vidare då det bjöds på god frukost med färska frallor. Det är ingen fara med det men jag inser hur lätt det är att trilla tillbaka i gamla mönster och unna sig både det ena och det andra. Nu när julen närmar sig umgås man extra mycket med nära och kära och det är oftast över en bit mat man umgås. Det är julfester, restaurangbesök, glöggkvällar, julmys, tjejmiddagar med mera, det gäller att välja rätt tillfällen att äta de där onyttigheterna och inte alla tillfällen för de är avsevärt många.

Efter den goda frukosten och en stunds förmiddagsprat var det dags att ta sig hem till Malmö. Jag trotsade stormen och valde att åka kollektivt. Det fungerade alldeles utmärkt och varken buss eller tåg var så mycket som en minut försenade, kors i taket! Jag har virkat en del i helgen och de där rutorna som är tänkta att bli någon sorts pläd förökar sig ganska snabbt när jag väl sätter igång. Det kanske faktiskt blir en pläd trots allt. Det vore skönt att slippa ännu ett ofärdigt projekt som glöms bort i någon låda. När jag virkat så mycket att fingrarna började domna plockade jag fram en bok istället.

Jag har lånat Den hemliga kocken och börjat ta del av vad det egentligen är vi stoppar i oss. Det är en väldigt intressant bok som man vill läsa mer och mer i, den får mig att läsa lite extra på etiketterna i matbutiken och även om jag känt till en hel del matfusk sedan tidigare reser sig håren ibland av obehag när jag inser hur det faktiskt går till ibland. Egentligen vet jag inte om det är så bra att läsa den för snart vill jag kanske inte äta någonting. När jag köper rökt skinka så tänker jag att det är rökt skinka men när jag läser det finstilta på förpackningen så inser jag att den där skinkan inte varit i närheten av en rök utan istället injicerats med någon arom. Balsamvinäger är gott men med tanke på att det är vanlig vinäger som bara tillsatts med socker och karamellfärg är det ju inte så fancy. Visste ni att man kan framställa vanillin av kobajs? Antagligen används inte just detta vanillin i maten, där använder man istället arom från ruttna granar. Det är kemiskt omöjligt att framställa olja från tryffel och om man lägger en bit tryffel i vanlig olja för att smaksätta den så ruttnar den. Alltså innehåller tryffelolja ingen tryffel. Varför är den då så dyr? Listan kan göras hur lång som helst, det fuskas med både det ena och det andra och vi konsumenter är så vana vid de konstgjorda smakerna att vi hellre vill ha den så kallade färskpressade juicen som är 11 månader gammal än den som faktiskt är färskpressad. Spooky!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar